donderdag 6 augustus 2015

Oogsten

We genieten heerlijk van de vakantie. De tuin staat in bloei en ook in de kas en de moestuin staan een hoop groenten en fruit die geoogst moeten worden.


Gele courgette,


paprika,


 en tomaatjes,


De blauwe bessen zijn ook bijna goed.


Het is ook nog even wachten op de herfstframbozen.


Stevia of hysop (ik oogst er nooit van). Ik had ze beide gezet en 1 is er dood gegaan.  Het staat bij de ingang van de moestuin en het ruikt zo heerlijk, er zitten ook altijd bijen in.


Pompoen en courgette in de kas,


heerlijk zoete druiven,


en pruimen.


Gelukkig heb ik bij het oogsten van de pruimen plukhulp van de kippen...
We hebben dubbelgezoomde Barnevelders.


De vlinders vinden hun lekkers in de Buddleja. Hier de citroenvlinder,


                                                                       de Atalanta,


een bij


en de dagpauwoog.


De paarden gaan zo lekker naar de wei, om wat gras te oogsten....


De Friezen hebben eczeem vandaar de dekens, anders hebben ze zo'n jeuk door de muggensteken en schuren ze zich helemaal kapot. De dekens zijn super. Ze hebben er veel profijt van.

Nu is het tijd om de keuken in te gaan. Als die groente moet natuurlijk worden verwerkt. Van de tomaten maak ik soep die ik invries. De courgettes blancheer ik en vries ik in voor soep. Paprika's kun je in stukjes snijden en zo in de vriezer doen. Mocht je een roerbakgerecht maken dan kun je ze er bevroren in doen en meebakken. De frambozen en blauwe bessen vries ik in voor in smoothie of in mijn ontbijtje met quinoa. Het is in augustus altijd een karwei om alles in te maken, maar in de winter heerlijk om zo een soepje uit de vriezer te halen of wat fruit. Dat allemaal biologisch uit eigen tuin.
Vroeger zei ik altijd al tegen mijn moeder, als ik later groot ben ga ik in de duinen wonen en wordt ik helemaal zelfvoorzienend. Zover is het dan niet gekomen, maar ik vind het wel heerlijk om groente en fruit uit eigen tuin te halen. Ons eigen hooi te oogsten, maar ook onze eigen mest weer over het land uit te rijden.
En niet te vergeten..... een vers eitje van de kippen.

Geniet allemaal nog van het heerlijke weer! In het oosten is het volgens mij wel erg warm, hier staat vaak een koele zeewind.

Groetjes, Inge

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat alles het zo goed doet en dat je de komende weken flink kunt gaan oogsten. Dat wordt de komende maanden weer smullen van eigen land. Ik heb er geen geschikte ruimte voor maar een paar kippen zou ik erg leuk vinden...ik ben gek op een gekookt eitje, dus dan zou ik wel goed aan mijn trekken komen.

    Het valt hier in het oosten van het land met de warmte erg mee. Ik zit nu in de tuin in de schaduw en daar is het prima te doen. Daar hoef je dus niet over in te zitten ;-).

    Een fijne dag! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk allemaal, alles van eigen pluk! Veel werk,maar straks kun je er van genieten..Ik heb in de tuin 1 tomatenplantje staan(gekregen van de buren),maar daar zit nog niks aan!
    Vraag me af of het nog komt,hihi
    Geniet van al het moois!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een groentetuin en inderdaad nu is het heel veel werk maar in de winter is het toch zo handig in de bijkeuken in onze eigen voorraad wat lekkers te kiezen .
    Ik maak ook chutney's met de paprikas , bewaard ook heel goed.
    Fijn weekend
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen